Animátorstvo je pre odvážnych ľudí

Animátorstvo je pre odvážnych ľudí

Prinášame vám rozhovory s humenskými animátorkami, ktoré svoj voľný čas trávia pomocou v stredisku Združenia Laura alebo ho aktívne venujú malým školáčkam na stretkách. Všetky dievčatá chodievajú k sestrám FMA a do Súkromného centra voľného času Laura v Humennom.

Kto je to vlastne animátor?- človek, ktorý oduševňuje- dáva život a vedie k Bohu. Poznáme animátorov ale aj saleziánskych animátorov, ktorí uplatňujú preventívny systém don Bosca. Je to taktiež človek, ktorý je ochotný obetovať čas pre iných, vie sa naplno venovať deťom, je zodpovedný a má iný pohľad na svet. Človek, ktorý sa dobrovoľne rozhoduje pre dobro. Človek, ktorý sa stará o duše, čo si veľakrát vyžaduje aj  odvahu vykročiť dopredu , urobiť prvý krok, myslieť na pomoc a dobro druhých...

 Ako to všetko začalo? V nasledujúcom článku vám priblížime názory šiestich spolustretkáčok a spoločne nahliadneme do malej komôrky ich dušičiek.

 

1. Ako si sa stala animátorkou?

Luana: Dvihla som spolu s Katkou Vasiľovou ruku, že chceme mať stretko Lentilky a tak sme sa stali animátorkami.

Dášena: Jednoducho. Jeden salezián prišiel ku mne a oslovil ma či nechcem byť animátorkou. Začala som pomáhať na akciách a podobne.

Veronika: Odmalička som chodila k seleziánkam a vždy som sa chcela stať animátorkou až raz prišiel ten vek v ktorom sa mi to naplnilo.

Aďka: Chodila som na stretká od 1. stupňa na ZŠ a v lete na chatový tábor. začalo to oslovením Slávky Šoltézovej.

Mánička: Luana ma zavolala na Dvojbodku, (dievčenské ukončenie prázdnin) minulého roku s tým, že by som mohla prísť fotiť a potom sa to tak samo prirodzene rozbehlo.

 

2. Kto je to vlastne animátor?

Dášena: Človek, ktorý oduševňuje. Dáva život a vedie k Bohu. Existuje animátor ale aj saleziánsky animátor, ktorý uplatňuje preventívny don Boscov výchovný systém.

Luana: Kto je ochotný obetovať čas pre iných. Niekto, kto to nerobí nasilu, ale v tom vidí zmysel, má z toho radosť a chce sa v tom zlepšovať.

Barbi: Osoba, ktorá vie svoj čas naplno venovať deťom. Je zodpovedná a má iný pohľad na svet.

Mánička: Človek, ktorý sa dobrovoľne rozhoduje pre dobro.

Veronika: Človek, ktorý sa stará o duše a zaujíma sa o druhých. Je to aj o tom, byť animátor medzi kamarátmi, v škole a vedieť ich priviesť na iné myšlienky.

Animátorstvo je pre odvážnych ľudí. Animátorky sú rôzne, no všetky sa stretajú v niektorých vlastnostiach a so spoločným cieľom darovať niečo zo seba deťom.

 

3.Aké vlastnosti sú pre animátorku najdôležitejšie? „Podľa mňa hlavne viera, láskavosť, objektívny pohľad na vec. Mať dobré srdce.“ Spomenula Luana. „Podľa mňa trpezlivosť, zodpovednosť a mala by byť vzorom, no a ďalších milión vlastností, ktoré z nás robia superhrdinky.“ Povedala Barbi

 

4.Čo sa zmenilo v Tvojom živote, odkedy si sa stala animátorkou?

Dášena: Môj život dostal zmysel. Beriem to ako dar od Boha a ako radosť, že sa môžem darovať pre iných a dávať Boha.

Luana: Zmenil sa môj vzťah s Bohom a od toho sa potom odvíjalo všetko ostatné. Animátor je pre mňa niekto, kto je dobrým človekom, preto sa aj ja snažím byť lepším človekom.

Barbi: Vyplnilo mi to môj voľný čas. Dostala som väčší rozmer a pohľad na svet.

Mánička: Viac si uvedomujem, že ako animátorka by som mala byť vzorom. Motivuje ma to k zlepšeniu seba samej.

Veronika: Nepozerať sa len na seba, ale aj na iných. Možnosť byť viac s deťmi a robiť to, čo ma baví.

 

5. Čomu ťa to učí byť animátorkou?

Luana: Myslím, že ma to učí byť lepším človekom.

Dášena: Učí ma to zabúdať na seba, trpezlivosti, láskavosti, praktickosti a ďalších vecí, ktoré by som to mohla menovať do rána.

Veronika: Učí ma to nepozerať na seba ale viac na potreby detí, byť zodpovednejšou.

Aďka: V prvom rade byť zodpovednou a učí ma to vedieť sa zahrať s deťmi a nahliadnuť do detskej duše. zistiť čo ich baví a pri tom všetkom sa odreagovať. No hlavne pri tom zmysluplne vyplním čas.

Mánička: Začínam chápať to, že tým ako žijem, hovorím svetu, že som animátorka.

 

6. Čo je podľa Teba na animátorstve najkrajšie?

Barbi: Že môžem svoj čas venovať aj deťom.

Aďka: Keď s dievčatami zažívame veselé chvíľky, keď sa vieme spolu zahrať a je nám spolu dobre.

Majka: To, že človek môže byť vzorom tým ako žije, správa sa a byť ním aj mimo strediska.

Veronika: Práca s deťmi, byť medzi nimi, počúvam čím žijú, zaujímam sa o nich.

Dášena: Rásť spolu s deťmi a mladými.

 

7. Ako reagujú Tvoji spolužiaci na to, že si animátorka?

Aďka: Niektorí ani asi nevedia a tí, čo vedeli si všimli, že mám vďaka tomu väčšiu radosť zo života, ale nemám z toho pocit, že by som ich oslovila, ale mne osobne to pomáhalo. Nechceli nimi byť, ale mala som pocit, že mne to dáva zmysel života.

Majka: Ooo. Nemyslím si, že na mňa reagujú nejako špeci, len preto, že som animátorka. Asi len tým, že vedia, že mám viacej roboty.

Veronika: Berú to v pohode, pýtajú sa čo to je, prečo to robím, čo robím a či sa mi to páči. A pýtajú sa to väčšinou chlapci.

Dášena: Obrat vo viere. To, čo som cítila som žila v triede. Nehreš; modlitba na maturách, ale cítili sa slobodní. Vnímala som, že mi nechceli niektoré veci povedať.

Barbi: Myslím, že o tom vôbec nevedia.

 

„Animátorstvo je štýl života.“ Vyslovila Dašena na otázku dôležitosti animátorskej činnosti mimo strediska. Keďže by malo byť štýlom života, účinkovanie animátorky by nemalo končiť  v prostredí, kde ho bezprostredne uskutočňuje, ale malo by sa odrážať v každodennom živote.

„Podľa môjho názoru je dôležité žiť animátorstvo aj a hlavne medzi rovesníkmi. Animátorka deťom niečo predkladá, no pri rovesníkoch je dôležitý osobný príklad, byť vzorom v správaní.“ Dodala.

Avšak animátorky sú tiež len ľudia a preto aj pre ne môže byť „animovanie rovesníkov“ ťažšie ako sa na prvý pohľad môže zdať. V čom je to iné?  „Na rovesníkov je potrebné ísť iným spôsobom než na deti. Mňa to učí odvahe vystúpiť s tým pred rovesníkov a priznávam  sa k tomu, že svoj voľný čas vypĺňam službou.“ Na záver zhodnotila Aďka.

 

Typy animátorov sú rôzne a odrážajú sa v životoch tých, ktorí sa naplno animátorstvu venujú a ktorí s odvahou žijú animátorstvo, ako životný štýl. Niekoľko z nich načrtla začínajúca animátorka Ľudka:

1. Animátor obetavec-  skvelý človek ktorý sa dokáže obetovať aj vo chvíľach kedy naozaj nemá dobrú náladu či dokonca keď nemá čas, motivuje tým ostatných.

2. Animátor priateľ aj do dažďa  - animátor ktorý je priateľom naozaj vždy v každej chvíli, dokáže povzbudiť v každej chvíli a naozaj sa snaží aj vždy pomôcť.

3. Animátor vzor - animátor ktorý sa stáva vzorom pre to čo robí pre ostatných, pre to ako sa správa' ako vyzerá, má v sebe prirodzenú vlastnosť - priateľskosť obetavosť dobrosrdečnosť...

Barbora Švecová

06.12.2013 11:05