Prváci z Mediálnej školy chcú posúvať médiá vpred

Prváci z Mediálnej školy chcú posúvať médiá vpred

Rekord je na svete! Prvý kurz nového ročníka saleziánskej Mediálnej školy navštívil zatiaľ najvyšší počet účastníkov v jej histórii. 33 mladých stredoškolákov z celého Slovenska sa naučilo základy tvorby žurnalistického textu a nazrelo aj do zákulisia médií a ich logiky. Niektorým sa dokonca ťažko odchádzalo domov.

Mediálna škola sa aj naďalej teší svojej priazni. A to nielen medzi mladými zo saleziánskych stredísk, ale od tohto roka aj medzi stredoškolákmi z diecéznych farností, škôl či univerzitných pastoračných centier. Hoci mladí vopred vedeli, že na prvom kurze sa budú venovať najmä tvorbe novinárskeho textu, vyskúšali si najprv rôzne iné úlohy na úvodnom mediálnom konkurze. Vďaka nemu sa presvedčili, že napísať dobrý diktát, vyhotoviť kvalitnú fotografiu či rozprávať minútu na kameru si predsa len vyžaduje námahu a tréning. Aj v tom im má pomôcť Mediálna škola počas dvoch rokov.

Sobotnou rannou svätou omšou a cez príhovor dona Pavla Dzivého mladí načerpali silu do náročného dňa. Čakalo ich totiž mnoho praktických tvorivých úloh a to aj v časovom strese. „S účastníkmi som sa snažil napísať správy, reportáže tak, aby prerazili a zaujali v  množstve ostatných textov. Stretol som sa s veľmi pozitívnou odozvou, mladým stačilo vec raz vysvetliť a ukázali, že na to majú,“ hovorí spokojný lektor Jozef Kotris. „V rámci mediálnej výchovy sme sa snažili poukázať na zákulisie médií, aby dokázali pochopiť to, čo vidia v televízii alebo na internete. Aby vedeli, že to nie je také jednoduché, ako to vyzerá,“ dodáva. Aj preto nesie prvý kurz heslo „Vidím“.

Úspešné zvládnutie písania krátkych správ či reportáží bolo pre mladé mediálne nádeje vstupom na tlačovú konferenciu. „Oznamujeme vám, že sa zriekame nosenia rehoľného rúcha, aby sme sa aj takto viac priblížili k mladým,“ vyhlásili sestry saleziánky na fiktívnej modelovej tlačovke. Mladí v roli svetských, bulvárnych či katolíckych novinárov mali za úlohu spracovať túto správu podľa charakteru svojho média. Mnohým to bolo proti srsti, no mohli tak lepšie pochopiť prácu novinárov rôzneho zamerania.

Organizátori a lektori Mediálnej školy nezabudli ani na animátorský potenciál svojich účastníkov v mediálnej oblasti. Môžu ho využiť na propagáciu svojho strediska, farnosti alebo spoločenstva. V krátkom záverečnom bloku o propagácii a komunikácii sa dozvedeli, ako dať efektívne vedieť o svojej činnosti iným prostredníctvom médií.

„Na Mediálnej škole sa mi najviac páčila aktivita v meste, kde sme zbierali názory ľudí na danú tému a z toho sme vytvorili správu,“pochvaľuje si kurz Andrej Farkaš z Prešova. „Zišli sme sa tu výborná partia ľudí, ktorí chcú médiá posunúť vpred a ukazovať Boha všade naokolo,“ dopĺňa Jakub Dominik z Popradu. Medzi mladými sa našli aj takí, ktorým sa nechcelo ísť späť do bežnej školy.

Prváci sa však nerozlúčili nadlho. Mediálna škola bude pre nich pokračovať januárovým doplnkovým kurzom o praktickej redaktorskej práci a v druhom, marcovom kurze bude reč, okrem iného, aj o fotografii. 

 Viac foto z tohto kurzu nájdete na Facebooku.

 

Foto: Alžbeta Hrušovská

MeŠ

16.10.2012 15:01